Nowa publikacja: Jak lobbiści stają się doradcami – badania o Polsce i Niemczech

Nowa publikacja badaczek analizuje, jak w Polsce i Niemczech kształtowane są role lobbystów i doradców politycznych w zależności od kontekstu działania.

Galeria zdjęć

Czy wywieranie wpływu to zawsze lobbing? A może forma doradztwa politycznego?
W najnowszym artykule opublikowanym w prestiżowym czasopiśmie Interest Groups & Advocacy, dr hab. Agnieszka K. Cianciara oraz prof. dr hab. Anna Vetulani-Cęgiel analizują strategie aktorów wpływu politycznego w Polsce i Niemczech.

Publikacja pt. "Lobbyists or policy advisers? Understanding role conceptions in influencing decision-making in Germany and Poland" przedstawia, jak podmioty lobbujące konstruują swoje role, by maksymalizować skuteczność działań. Zależnie od kontekstu regulacyjnego oraz oczekiwań decydentów, decydują się na podkreślanie lub zacieranie granicy między lobbingiem a doradztwem politycznym.

Badania zostały sfinansowane przez Polsko-Niemiecką Fundację na rzecz Nauki (PNFN).

Pełny tekst artykułu dostępny jest online: https://doi.org/10.1057/s41309-025-00248-8

Udostępnij artykuł: