Wernisaż wystawy „Przyjaciółka. Kunszt doznań”
1 grudnia na małym hallu 1. piętra Collegium Polonicum, przed schodami prowadzącymi do auli, odbył się wernisaż wystawy „Przyjaciółka. Kunszt doznań”. W wydarzeniu uczestniczyli studenci i wykładowcy kierunku Studia o Polsce oraz dyrekcja i uczniowie ULO, wernisaż połączony był z promocją polskiego wydania książki Mariny Cwietajewej Przyjaciółka.
Tomik otwiera wiersz, którego fragment zaprezentowano podczas wernisażu:
Pani to chyba nie jest szczęśliwa – ?
I dobrze! – Co tam!
Gdy się zbyt wielu ust dotknie, bywa
Że stąd zgryzota.
Damy Szekspira z wszystkich tragedii
Ja widzę w Pani.
Pani, młodzieńczej, tragicznej lady,
Nikt nie ocalił!
Już Panią męczą miłosne znane
Recytatywy!
Żeliwna obręcz na ręce bladej –
Symbol dotkliwy!
Cykl „Przyjaciółka” to jedne z najważniejszych w literaturze rosyjskiej homoerotycznych wierszy. W Polsce został wydany w całości po raz pierwszy – w formie dwujęzycznego tomiku, w przekładzie duetu Agnieszka Zgrzywa i Ilya Ivanou. Publikacja ma również wymiar symboliczny: jest protestem przeciwko współczesnej polityce rosyjskiej, stygmatyzującej osoby LGBT i wykluczającej je z życia publicznego pod groźbą represji.
Wystawa prezentowana w Collegium Polonicum powstała podczas warsztatów pracy z tekstem poetyckim i emocjami, które wyzwala poezja Cwietajewej. Zorganizowali ją studenci Studiów o Polsce we współpracy z Fundacją na rzecz Collegium Polonicum.
Odwiedzający mogą zanurzyć się w intymny świat relacji Mariny Cwietajewej i Sofii Parnok. Na stałe udostępniony został również egzemplarz tomiku, towarzyszący mu natomiast flakon „White Rose” – perfum, których używała Parnok w chwili poznania młodej poetki w 1914 roku.
Realizacja wystawy oraz wydanie tomiku były możliwe dzięki zadaniu publicznemu „Wzmocnienie transferowalnych kompetencji studentów pogranicza w Collegium Polonicum”, realizowanemu przez Fundację na rzecz Collegium Polonicum i dofinansowanemu ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach konkursu „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego” (2025).
Udostępnij artykuł: